The ladies of Green Thinking ILas damas del Green Thinking I

I have wanted to write about women who have excelled in the green movement from its beginnings to today. Looking back I realize that they are plenty already so I will be adding more as I keep my investigation.

Katharine Hamnett: The visionary

Iconic designer from the 80′, she had much success with her creations but what made her jump to fame was the protest messages stamped on the basic cotton shirts. Her slogans have been around the world but her contribution does not end here. We owe much to its innovative fabrics, stretch denim created, finishing distress washing, stone washing, garment dye and more. She planted the first seed of the environmentally responsible ethical clothing concept at a time that all this sounded weird.
A true revolutionary in a wonderful creative mind that not only promoted what is now known as eco-fashion but discovered great talents in the art world as the great photographers Ellen von Unwerth, Terry Richardson and Jurgen Teller. Kate Moss and Claudia Schiffer made their first campaign for her.

Katharine Hamnett campaign

In the late eighties in full success, the emptiness of her heart led her to reflect on the actions. Her Buddhist beliefs made her wonder if she was hurting some living with the production methods and this led her to research and realize that someone actually suffered. Her first step was to try to change the fashion industry from within. It was impossible mission. She decided to raise awareness and inform the final consumer as it is who has the last word. A success.
Now she has a clear conscience, respects people and the planet and is proud to see public figures carry her organic cotton shirts throwing her messages to the world.

Katharine Hamnett campaign

To know more about Katharine just click www.katharinehamnett.com

Lily Cole: Today’s voice

This Cambridge student and British eco model has become the voice of the current eco movement and created with her partner Katherine Poulton its own brand of organic clothing The North Circular. They are using the experience and wisdom of artisan weavers and creative talent of young designers to shape the original british Wensleydale wool. The whole creative process takes place between cups of tea and a family atmosphere much like the english countryside.
Lily has been criticized for putting on the ropes to the industry that feeds her but she defends herself saying that there is always a better way to produce and that the final decision rests on the consumer.
This aware beauty also defends the high price of organic clothing as she says we have become low cost consumers that expects buying very cheap without asking why is so cheap.
A reflection that leads us to believe that if we paid less is because someone across the planet is gaining little and living in miserable conditions. Knowing this we must answer the question: Are you a responsible consumer? Is up to you.

The North Circular

Visit their web thenorthcircular.com

It is important that the consumer knows where things come from. Only then we can take part in this mild activism respecting each other and the planet that sustains us.
Hace tiempo que quería escribir sobre las mujeres que han despuntado en el movimiento verde desde sus inicios hasta hoy. Repasando me he dado cuenta de que son ya varias por eso iré añadiendo post a medida que voy investigando.

Katharine Hamnett: La visionaria

Diseñadora icónica de los 80 tuvo mucho éxito con sus creaciones pero lo que le hizo saltar a la fama fueron los mensajes de protesta que estampaba en sus camisetas de algodón básicas. Sus slogans han dado la vuelta al mundo pero su aportación no acaba aquí. Le debemos mucho a su innovación en tejidos, creó el denim strech, el acabado distress, el lavado a la piedra, el tinte en prenda y mucho mas. Plantó la primera semilla del concepto ropa ética y ambientalmente responsable en una época en que todo esto sonaba a chino.

Katharine es una revolucionaria en una maravillosa mente creativa que no solo impulsó lo que ahora conocemos como moda ecológica sino que descubrió a grandes talentos dentro del mundo artístico como los grandes fotógrafos Ellen von Unwerth, Terry Richardson y Jurgen Teller. Kate Moss y Claudia Shiffer hicieron sus primeras campañas para ella.

A finales de los ochenta en pleno éxito, el vacío de su corazón le llevó a reflexionar sobre sus acciones. Sus creencias budistas le hacían preguntarse si estaba hiriendo a algún ser vivo con sus métodos de producción y eso le llevó a investigar y a darse cuenta de que efectivamente alguien sufría. Su primer paso fue intentar cambiar la industria de la moda desde dentro. Fue misión imposible. Entonces decidió concienciar e informar al consumidor final ya que es quien tiene la última palabra. Todo un éxito.
Ahora tiene la conciencia tranquila, respeta a las personas y al planeta y se siente orgullosa de ver como personajes públicos llevan sus camisetas de algodón orgánico y lanzan sus
mensajes al mundo.

Katharine Hamnett campaign

Si quieres saber mas entra en www.katharinehamnett.com/

Lily Cole: La voz de hoy

Esta estudiante de Cambridge y eco model británica se ha convertido en la voz del movimiento eco actual y ha creado junto a su socia Katherine Poulton su propia marca de ropa ecológica de punto The North Circular en la que utilizan la experiencia y sabiduría sobre la materia de tejedoras artesanas y el talento creativo de jóvenes diseñadores para dar forma a la lana Wensleydale de origen británico. Todo este proceso creativo se desarrolla entre tazas de té y un ambiente familiar muy al estilo de la campiña inglesa.
Lily ha sido criticada por poner contra las cuerdas a la industria que le da de comer pero ella se defiende alegando que siempre hay una mejor manera de producir y que es una decisión que está en manos del consumidor final.
Esta belleza concienciada también defiende el elevado precio de la ropa ecológica ya que según ella nos hemos convertido en consumidores low cost y esperamos que todo sea muy barato sin preguntarnos porque.
Una reflexión que nos lleva a pensar que si pagamos barato es porque alguien al otro lado del planeta está cobrando poco y viviendo en unas condiciones miserables. Sabiendo esto debemos responder a la pregunta ¿Eres un consumidor responsable? si o no, esa es la cuestión.


Fotos de la campaña de The North Circular en las que participa Lily Cole.

Si quieres puedes visitar su web www.thenorthcircular.com

Estas dos mujeres nos invitan a hacer una reflexión final: Es importante que los consumidores sepamos de donde vienen las cosas que compramos y que llenan nuestra vida. Solo así podemos sentirnos responsables en las decisiones de compra y formar parte en este activismo suave del respeto hacia nosotros, otros seres y el planeta que nos sustenta.

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